Jak rozliczyć fakturę za reklamy z Facebooka?

W aktualnym świecie prawie każdy przedsiębiorca wykorzystuje media społecznościowe w swoim biznesie. Coraz częściej sięgamy po płatne reklamy. I właśnie tutaj pojawia się spory problem. Pomimo tego, że temat jest niezwykle popularny wiele księgowych nadal ma problemy z poprawnym zaksięgowaniem takiej faktury. 

Najczęściej do wyzwań należą tematy związane z : 

– Facebook wystawia faktury z spółki z siedzibą w Irlandii 

– na fakturach nie ma wpisanej żadnej stawki VAT-u 

– jak rozliczyć VAT w Polsce 

– na fakturze mamy jedynie datę płatności ( a brakuje daty wystawiania faktury) 

Faktura z Facebooka 

Aby móc poprawnie legalnie rozliczać faktury pochodzące z Irlandii należy firmę zarejestrować jako podatnik VAT-UE. Takim płatnikiem może być firma, która w Polsce jest podatnikiem podatku VAT oraz taka, która nim nie jest. W praktyce składasz poprawnie wypełnioną deklarację VAT-R i do Twojego numeru NIP dodawany jest przyrostek PL. To w praktyce oznacza, że jestem uprawniony do rozliczania faktur wewnątrz wspólnoty europejskiej. 

Brak stawki VAT na fakturze i rozliczenie VAT w Polsce: 

W przypadku, gdy brakuje na fakturze z UE stawki VAT należy doliczyć właściwą stawkę VAT-u w Polsce. Na reklamy wynosi ona 23%.  A więc musimy doliczyć VAT do faktury jaką otrzymaliśmy i teoretycznie opłacić go urzędu skarbowego. Ale w praktyce oczywiście nie jest to takie proste. 

Musimy podzielić to na dwie sytuacje:

Pierwsza – gdy firma jest czynnym płatnikiem podatku VAT ( mówiąc potocznie – jest VAT-owcem). W takim wypadku VAT do faktury doliczamy i wrzucamy w koszty. A tym samym podatkowo staje się to dla nas transakcja neutralna. Księgowi muszą to właściwie wykazać w deklaracji – jednak my jako przedsiębiorca nie odczujemy, że mamy jakiś VAT do zapłaty. 

Dla przykładu Facebook wystawił nam fakturę na 1000zł. Musimy do tego doliczyć 23% VAT-u czyli 230zł. A ponieważ reklama to jest nasz wydatek to mamy jednocześnie 23% VAT-u kosztowego. Więc nie mamy nic do zapłaty 

Druga – gdy firma nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT ( potocznie – nie jest VAT-owcem). W takim wypadku musi doliczyć VAT i nie ma z czym po stronie kosztów go rozliczyć. A więc powstaje VAT do zapłaty. Takie sytuacje rozlicza się na deklaracji VAT- 9M. Jednak w całej sytuacji jest trochę pozytywu doliczony VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu – a więc obniża podstawę do podatku. 

Faktura z Meta

Dla przykładu Facebook wystawia fakturę na 1000zł. Musisz doliczyć 23% VATu-y czyli 230zł. I taką kwotę opłacasz do urzędu skarbowego na deklaracji VAT9M. Jednak jednocześnie 230zł jest dla Ciebie kosztem. Załóżmy, że Twój dochód wyniósł 10230zł. Odejmujesz od tego opłacony VAT i wtedy Twój dochód wynosi 10 000zl. I od tej wartości odpłacasz zaliczkę na podatek dochodowy.

Brak daty wystawiania faktury:

Na fakturach z Facebooka nie ma daty wystawienia faktury. Jest jedynie data płatności. W praktyce faktury są wystawiane w dniu, kiedy obciążana jest kata płatnicza. A tym samym faktura wystawienia jest tożsama z datą sprzedaży. Teoretycznie urzędy mają prawo zakwestionować taką fakturę, ponieważ nie spełnia ona polskich standardów. W praktyce jednak reklamy w mediach społecznościowych są już na tyle powszechne, że trudno aby podczas kontroli ten koszt był realnie kwestionowany. Szczególnie, że reklamy przyczyniają się w widoczny sposób do rozwoju firmy. Od kilku lat nie słyszałam, ani nie czytałam o przypadku, w którym faktury z Facebooka za reklamy byłyby kwestionowane. 

Justyna Broniecka

www.zustoniemus.pl

Jesteś zainteresowany reklamą na Facebooku i Instagramie? Zaufaj specjalistom! Jako doświadczona agencja marketingowa z Poznania chętnie Tobie pomożemy. Wykorzystaj nasze doświadczenie i skontaktuj się z nami w sprawie współpracy.

Może zainteresować Ciebie również:

case studies

Zobacz więcej ciekawych wpisów

KONSULTACJA Z NASZYM SPECJALISTĄ

Umów się na bezpłatną konsultację​

Chcesz poznać bliżej nasze umiejętności? Chętnie przeprowadzimy dla Ciebie bezpłatny audyt oraz opracujemy indywidualnie dostosowaną propozycję działań marketingowych, które najlepiej odpowiadają potrzebom Twojego biznesu.

Co zyskasz po bezpłatnej konsultacji?
Jak przebiega darmowa konsultacja?
1

Umawiamy się na dogodny termin

2
Przeprowadzamy wstępną rozmowę
3

Wykonujemy raport aktualnych działań

4

Przygotowujemy propozycję działań oraz ofertę

Umów bezpłatną konsultację