
Jak rozliczyć fakturę za reklamy z Facebooka?
W aktualnym świecie prawie każdy przedsiębiorca wykorzystuje media społecznościowe w swoim biznesie. Coraz częściej sięgamy po płatne reklamy. I właśnie tutaj pojawia się spory problem. Pomimo tego, że temat jest niezwykle popularny wiele księgowych nadal ma problemy z poprawnym zaksięgowaniem takiej faktury.
Najczęściej do wyzwań należą tematy związane z :
– Facebook wystawia faktury z spółki z siedzibą w Irlandii
– na fakturach nie ma wpisanej żadnej stawki VAT-u
– jak rozliczyć VAT w Polsce
– na fakturze mamy jedynie datę płatności ( a brakuje daty wystawiania faktury)
Faktura z Facebooka
Aby móc poprawnie legalnie rozliczać faktury pochodzące z Irlandii należy firmę zarejestrować jako podatnik VAT-UE. Takim płatnikiem może być firma, która w Polsce jest podatnikiem podatku VAT oraz taka, która nim nie jest. W praktyce składasz poprawnie wypełnioną deklarację VAT-R i do Twojego numeru NIP dodawany jest przyrostek PL. To w praktyce oznacza, że jestem uprawniony do rozliczania faktur wewnątrz wspólnoty europejskiej.
Brak stawki VAT na fakturze i rozliczenie VAT w Polsce:
W przypadku, gdy brakuje na fakturze z UE stawki VAT należy doliczyć właściwą stawkę VAT-u w Polsce. Na reklamy wynosi ona 23%. A więc musimy doliczyć VAT do faktury jaką otrzymaliśmy i teoretycznie opłacić go urzędu skarbowego. Ale w praktyce oczywiście nie jest to takie proste.
Musimy podzielić to na dwie sytuacje:
Pierwsza – gdy firma jest czynnym płatnikiem podatku VAT ( mówiąc potocznie – jest VAT-owcem). W takim wypadku VAT do faktury doliczamy i wrzucamy w koszty. A tym samym podatkowo staje się to dla nas transakcja neutralna. Księgowi muszą to właściwie wykazać w deklaracji – jednak my jako przedsiębiorca nie odczujemy, że mamy jakiś VAT do zapłaty.
Dla przykładu Facebook wystawił nam fakturę na 1000zł. Musimy do tego doliczyć 23% VAT-u czyli 230zł. A ponieważ reklama to jest nasz wydatek to mamy jednocześnie 23% VAT-u kosztowego. Więc nie mamy nic do zapłaty
Druga – gdy firma nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT ( potocznie – nie jest VAT-owcem). W takim wypadku musi doliczyć VAT i nie ma z czym po stronie kosztów go rozliczyć. A więc powstaje VAT do zapłaty. Takie sytuacje rozlicza się na deklaracji VAT- 9M. Jednak w całej sytuacji jest trochę pozytywu doliczony VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu – a więc obniża podstawę do podatku.
Faktura z Meta
Dla przykładu Facebook wystawia fakturę na 1000zł. Musisz doliczyć 23% VATu-y czyli 230zł. I taką kwotę opłacasz do urzędu skarbowego na deklaracji VAT9M. Jednak jednocześnie 230zł jest dla Ciebie kosztem. Załóżmy, że Twój dochód wyniósł 10230zł. Odejmujesz od tego opłacony VAT i wtedy Twój dochód wynosi 10 000zl. I od tej wartości odpłacasz zaliczkę na podatek dochodowy.
Brak daty wystawiania faktury:
Na fakturach z Facebooka nie ma daty wystawienia faktury. Jest jedynie data płatności. W praktyce faktury są wystawiane w dniu, kiedy obciążana jest kata płatnicza. A tym samym faktura wystawienia jest tożsama z datą sprzedaży. Teoretycznie urzędy mają prawo zakwestionować taką fakturę, ponieważ nie spełnia ona polskich standardów. W praktyce jednak reklamy w mediach społecznościowych są już na tyle powszechne, że trudno aby podczas kontroli ten koszt był realnie kwestionowany. Szczególnie, że reklamy przyczyniają się w widoczny sposób do rozwoju firmy. Od kilku lat nie słyszałam, ani nie czytałam o przypadku, w którym faktury z Facebooka za reklamy byłyby kwestionowane.
Justyna Broniecka
Jesteś zainteresowany reklamą na Facebooku i Instagramie? Zaufaj specjalistom! Jako doświadczona agencja marketingowa z Poznania chętnie Tobie pomożemy. Wykorzystaj nasze doświadczenie i skontaktuj się z nami w sprawie współpracy.
Może zainteresować Ciebie również: