Skip links
Explore
Drag

Jak rozliczyć fakturę za reklamy z Facebooka?

W aktualnym świecie prawie każdy przedsiębiorca wykorzystuje media społecznościowe w swoim biznesie. Coraz częściej sięgamy po płatne reklamy. I właśnie tutaj pojawia się spory problem. Pomimo tego, że temat jest niezwykle popularny wiele księgowych nadal ma problemy z poprawnym zaksięgowaniem takiej faktury. 

Najczęściej do wyzwań należą tematy związane z : 

– Facebook wystawia faktury z spółki z siedzibą w Irlandii 

– na fakturach nie ma wpisanej żadnej stawki VAT-u 

– jak rozliczyć VAT w Polsce 

– na fakturze mamy jedynie datę płatności ( a brakuje daty wystawiania faktury) 

Faktura z Facebooka 

Aby móc poprawnie legalnie rozliczać faktury pochodzące z Irlandii należy firmę zarejestrować jako podatnik VAT-UE. Takim płatnikiem może być firma, która w Polsce jest podatnikiem podatku VAT oraz taka, która nim nie jest. W praktyce składasz poprawnie wypełnioną deklarację VAT-R i do Twojego numeru NIP dodawany jest przyrostek PL. To w praktyce oznacza, że jestem uprawniony do rozliczania faktur wewnątrz wspólnoty europejskiej. 

Brak stawki VAT na fakturze i rozliczenie VAT w Polsce: 

W przypadku, gdy brakuje na fakturze z UE stawki VAT należy doliczyć właściwą stawkę VAT-u w Polsce. Na reklamy wynosi ona 23%.  A więc musimy doliczyć VAT do faktury jaką otrzymaliśmy i teoretycznie opłacić go urzędu skarbowego. Ale w praktyce oczywiście nie jest to takie proste. 

Musimy podzielić to na dwie sytuacje:

Pierwsza – gdy firma jest czynnym płatnikiem podatku VAT ( mówiąc potocznie – jest VAT-owcem). W takim wypadku VAT do faktury doliczamy i wrzucamy w koszty. A tym samym podatkowo staje się to dla nas transakcja neutralna. Księgowi muszą to właściwie wykazać w deklaracji – jednak my jako przedsiębiorca nie odczujemy, że mamy jakiś VAT do zapłaty. 

Dla przykładu Facebook wystawił nam fakturę na 1000zł. Musimy do tego doliczyć 23% VAT-u czyli 230zł. A ponieważ reklama to jest nasz wydatek to mamy jednocześnie 23% VAT-u kosztowego. Więc nie mamy nic do zapłaty 

Druga – gdy firma nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT ( potocznie – nie jest VAT-owcem). W takim wypadku musi doliczyć VAT i nie ma z czym po stronie kosztów go rozliczyć. A więc powstaje VAT do zapłaty. Takie sytuacje rozlicza się na deklaracji VAT- 9M. Jednak w całej sytuacji jest trochę pozytywu doliczony VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu – a więc obniża podstawę do podatku. 

Faktura z Meta

Dla przykładu Facebook wystawia fakturę na 1000zł. Musisz doliczyć 23% VATu-y czyli 230zł. I taką kwotę opłacasz do urzędu skarbowego na deklaracji VAT9M. Jednak jednocześnie 230zł jest dla Ciebie kosztem. Załóżmy, że Twój dochód wyniósł 10230zł. Odejmujesz od tego opłacony VAT i wtedy Twój dochód wynosi 10 000zl. I od tej wartości odpłacasz zaliczkę na podatek dochodowy.

Brak daty wystawiania faktury:

Na fakturach z Facebooka nie ma daty wystawienia faktury. Jest jedynie data płatności. W praktyce faktury są wystawiane w dniu, kiedy obciążana jest kata płatnicza. A tym samym faktura wystawienia jest tożsama z datą sprzedaży. Teoretycznie urzędy mają prawo zakwestionować taką fakturę, ponieważ nie spełnia ona polskich standardów. W praktyce jednak reklamy w mediach społecznościowych są już na tyle powszechne, że trudno aby podczas kontroli ten koszt był realnie kwestionowany. Szczególnie, że reklamy przyczyniają się w widoczny sposób do rozwoju firmy. Od kilku lat nie słyszałam, ani nie czytałam o przypadku, w którym faktury z Facebooka za reklamy byłyby kwestionowane. 

Justyna Broniecka

www.zustoniemus.pl

Jesteś zainteresowany reklamą na Facebooku i Instagramie? Zaufaj specjalistom! Jako doświadczona agencja marketingowa z Poznania chętnie Tobie pomożemy. Wykorzystaj nasze doświadczenie i skontaktuj się z nami w sprawie współpracy.

Może zainteresować Ciebie również:

🍪 Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadasz się na ich użycie.