Skip links
Explore
Drag

Pozycjonowanie lokalne – czym jest lokalne SEO?

Pozycjonowanie lokalne daje szansę firmom na pozyskanie klientów znajdujących się w ich najbliższej okolicy. Ponadto pozwala ono również ograniczyć koszty potrzebne na promowanie swojego biznesu online.

Rozwój technologii mobilnej przyczynił się do tego, że użytkownicy zaczęli coraz częściej podczas wyszukiwania w Google wpisywać frazy odnoszące się do konkretnych lokalizacji, np. fryzjer Skoczów. Ponadto powszechne zastosowanie nadajników GPS w telefonach sprawiło, że możemy dokładnie poznać swoje położenie, a wraz z nim, sprawdzić jakie firmy i usługi znajdują się w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. 

Wynik wyszukiwania wprowadzając zapytanie bez ręcznie dopisanej lokalizacji w której szukamy usługi.

Wynik wyszukiwania wprowadzając zapytanie wraz z lokalizacją, w której szukamy usługi.

Porównując oba powyższe wyniki można zauważyć, że znacząco zmieniła się liczba wyników wyszukiwań, natomiast pozycję w mapie Google oraz w wynikach organicznych w praktyce się nie zmieniły, cały czas pojawiają się 3 te same zakłady fryzjerskie. Ten mechanizm jest sporym ułatwieniem, ponieważ nie wymaga od nas samodzielnego podania lokalizacji, co mogłoby być dość uciążliwe. I jeszcze do nie dawna tak to działało, wprowadzając zapytanie z dopisaną lokalizacją otrzymywaliśmy zupełnie inne wyniki w porównaniu do zapytania bez określonej lokalizacji.

Dlaczego warto być widoczny na lokalne zapytania użytkowników?

Powody, dla których każdy przedsiębiorca nie działający na terenie całego Kraju powinien być zainteresowany usługą pozycjonowania lokalnego, najlepiej przedstawiają statystyki, które powstały po przeprowadzeniu badań na temat zachowań użytkowników wyszukujących informacji o lokalnych usługach w 2022 roku:

  • 78% użytkowników poszukujących lokalnych usług dokonało zakupu w późniejszym czasie
  • 88% użytkowników smartfonów i 84% użytkowników tabletów wykonuje wyszukania fraz związanych z lokalnymi biznesami
  • 56% badanych podczas podróży szukało w Internecie lokalnych usług

Najczęstsze lokalne wyszukiwania użytkowników.
Z użyciem komputerów najczęściej szukamy:

  • 24% – restauracje
  • 23% – sklepy
  • 21% – usługi
  • 11% – zdrowie i fitness
  • 13% – rozrywka
  • 4% – podróże
  • 3% – usługi finansowe

Nieco inna struktura poszukiwanych branż jest związana z wyszukiwaniem przez smartfony:

  • 30% – restauracje
  • 28% – sklepy
  • 21% – usługi
  • 4% – zdrowie
  • 5% – rozrywka
  • 8% – podróż
  • 4% – usługi finansowe

Źródło danych:

searchengineland.com

Co jest istotne w lokalnym pozycjonowaniu?

Pozycjonowanie lokalne nie odbiega w dużym stopniu od tradycyjnego, nadal najważniejsze czynniki to odpowiednia optymalizacja strony oraz linki do niej prowadzące. Istnieje jednak kilka ważnych elementów, które odróżniają standardowe pozycjonowanie od lokalnego SEO. Oto ich krótki przegląd wraz z sugestiami jak lepiej zadbać o pozycjonowanie strony na frazy lokalne.

1. Konto Google Moja Firma.

Usługa Google Moja Firma przeznaczona jest do tworzenia stron-wizytówek firm działających lokalnie. Dzięki takiej stronie-wizytówce powiązanej ze stroną internetową, są dużo większe szanse, że w wynikach wyszukiwania na lokalne słowa kluczowe pojawi się nasza strona wraz z adresem i numerem telefonu do firmy. Jesteśmy w stanie zagwarantować potencjalnemu klientowi znacznie więcej niż tylko założenia takiego konta. Tak jak w wynikach wyszukiwania, tak samo w mapie Google cały ruch rozkłada się tylko na trzech firmach, które wyszukiwarka oceniła jako najbliższe danemu zapytaniu. Dlatego jesteśmy wstanie osiągnąć dla klienta pozycje w pierwsze trójce wyszukiwań w mapach Google jak i wyników organicznych, tak jak np. na poniższej grafice.

2. Odpowiednia optymalizacja on-site.

Podobnie jak w przypadku pozycjonowania tradycyjnego, przy pozycjonowaniu lokalnym również bardzo istotne są kwestie związane z optymalizacją strony. 

3. Lokalny pozyskiwanie linków

Chcąc zwiększyć lokalny ruch organicznych, nie można zapomnieć o linkowaniu. Bardzo istotnym czynnikiem całego procesu są strony które odsyłają użytkowników do Twojej witryny. Prowadząc lokalną firmę dobrze jest postarać się o linki ze stron o charakterze lokalnym (np. serwis z wiadomościami z danego miasta, oficjalny serwis miasta, strona tematyczna związana z danym miastem) takim jak np. ox.pl

4. Występowanie danych teleadresowych na innych stronach.

Z racji tego że działamy lokalnie, warto mocno zaakcentować wyszukiwarce naszą lokalizacje.  Dodając dane adresowe naszej firmy na wielu lokalnych serwisach czy portalach, w prosty sposób przekażemy informacje wyszukiwarce że działamy w konkretnym obszarze. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by tworzyć specjalne strony i umieszczać na nich adres naszej firmy, lecz aby adres firmy znalazł się we wszelkiego rodzaju spisach firm lub stronach ze spisami fachowców w danej branży oraz okolicy.

🍪 Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadasz się na ich użycie.