Jak nazwać firmę? Na co zwrócić uwagę?

O ile pomysł na biznes zazwyczaj przychodzi z łatwością, bo wynika z zauważonej potrzeby na rynku, czy po prostu pasji, to z nazwaniem nowej firmy bywa już znacznie trudniej. Firm na polskim rynku jest naprawdę sporo, a i ciągle przybywa nowych, więc możliwości są już na starcie ograniczone. Dodatkowo dochodzą takie aspekty jak łatwość zapamiętania, przywołanie skojarzenia z działalnością, prostota i jednocześnie coś, co będzie charakterystyczne i unikatowe.

Doskonale wiemy, że nazwa w marketingu jest bardzo ważna, dlatego poniżej postaramy się maksymalnie ułatwić Ci znalezienie i wybranie tej odpowiedniej dla Twojej firmy. 

Jakie cechy powinna posiadać dobra nazwa firmy?

Przede wszystkim powinna być łatwa do zapamiętania, co często oznacza, że powinna być dość krótka. Statystycznie, w 100 największych markach na liście Forbesa średnia ilość liter w nazwie wynosi między 6, a 7.  

Nazwa firmy powinna być unikalna. Warto rozeznać się wśród przyszłej konkurencji, jakie nazwy są wybierane i spróbować wyróżnić się już za pomocą samej nazwy. Salon fryzjerski „Agnieszka” niewiele nam powie, ponieważ są ich setki, a dodatkowo, może być to nazwa zarówno sklepu spożywczego, jak i salonu urody. Jeśli zależy nam na wykorzystaniu imienia w nazwie, znacznie lepiej w tym przypadku jako wyróżnik dodać do niej, np. nazwisko i typ działalności. 

Dobrze, jeśli nazwa firmy kojarzy się z prowadzoną działalnością, a jednocześnie nie ogranicza rozwoju firmy i nie wprowadza potencjalnych klientów w błąd. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy masz pewność, że element nazwy będzie Twoim znakiem rozpoznawczym, jak na przykład w przypadku Salad Story, czy North Fish.

Nazwa nie powinna też wywoływać negatywnych skojarzeń. Upewnij się, że nazwa nie obraża nikogo, bądź nie wywołuje niepożądanych skojarzeń. Doskonale znamy markę produkującą żarówki Osram, czy markę kosmetyków Pupa. Dużo zamieszania na hiszpańskim rynku wprowadziła również nazwa modelu Mazdy – Laputa. 

Kolejnym aspektem, na który dobrze jest zwrócić uwagę jest prostota. Im prościej, tym łatwiej nazwę zapamiętać i rozprzestrzenić ją na różne rynki. Gdy nazwa jest prosta w wymowie i pisowni  zaoszczędza nam wszelkich pomyłek, czy ciągłego proszenia o przeliterowanie. Twoi klienci łatwiej będą mogli podzielić się informacją o Twojej firmie z innymi, gdy będą pewni wymowy lub pisowni. Jeśli planujesz ekspansję na rynek zagraniczny, postaraj się, aby nazwa nie zawierała polskich znaków, takich jak ą,ś,ć,ż,ź,ó.

Pomysły na kreatywną nazwę firmy

1. Skrót lub akronim – zastanów się, co charakteryzuje Twoją firmę i wykorzystaj chwytliwy skrót lub akronim. Podobnie zrobiła marka CCC, której nazwa po rozwinięciu skrótu oznacza Cena Czyni Cuda.

2. Połącz słowa, które kojarzą się z Twoją działalnością. Z tej opcji skorzystał, m.in Burger King i Pizza Hut.

3. Imię i nazwisko, również może być dobrym i unikalnym pomysłem, o ile nie jest zbyt trudne w wymowie i pisowni. Przykłady? Wedel, Grycan, Tommy Hilfinger. To bardzo często wybierana opcja. Nawet IKEA jest akronimem od imienia i nazwiska założyciela oraz miejsca, z którego pochodzi. Czasem naprawdę nie potrzeba wiele, żeby uzyskać naprawdę ciekawy i chwytliwy efekt. 

4. Użyj symbolu, zainspiruj się światem, kulturą, historią, czy geografią. Jeśli otwierasz np. biuro podróży możesz zaczerpnąć inspiracji z ulubionej destynacji lub formy podróżowania. Duże marki również korzystają z tej opcji. Najpopularniejsze wykorzystane w ten sposób symbole, to m. in.  nadgryzione jabłko  i firma  Apple, czy okno w przypadku systemów Windows.

5. Sprawdź dane słowo w różnych językach! Może Twój pomysł lepiej będzie brzmiał po angielsku, włosku lub łacinie? Zrób rozeznanie i wypróbuj kilka możliwości. Wiedziałeś, że LEGO, po duńsku oznacza „baw się dobrze”? Idealna nazwa do klocków, prawda? Języki dają duże pole do manewru przy wyborze nazwy. 

6. Czas na zabawę słowem. Poszalej z pisownią, poprzestawiaj litery, dodaj jedną lub usuń. Może powstanie coś ciekawego? Żeby pokazać, ze jedna litera może mieć znaczenie, sprawdźcie przykłady działalności, które skorzystały właśnie z tej opcji nazwania firmy: Manifaktura, Cavablanca, KupCiuszek. Możesz wykorzystać również słowa pokrewne, synonimy lub skojarzenia i wypróbować różne kombinacje, dzięki czemu może powstać coś naprawdę wyjątkowego. 

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze nazwy firmy?

Gdy potencjalna nazwa firmy jest już wybrana skonsultuj swój pomysł z rodziną, przyjaciółmi lub współpracownikami. Zapytaj, jakie mają odczucia względem nazwy, czy kojarzy im się pozytywnie i sprawdź, czy wywołuje takie emocje, jakie zakładałeś. Jeśli planujesz działalność w internecie warto sprawdzić również, czy domena z potencjalną nazwą jest dostępna, jeśli tak, zarezerwuj ją, bo szybko może zniknąć. Rozeznaj się wśród konkurencji i nie tylko. Upewnij się, że ktoś wcześniej nie wpadł już na ten sam pomysł.

Jak nazwać firmę?

Jeśli pomimo wskazówek nadal nie masz pomysłu na nazwę swojej działalności lub po prostu nie masz czasu na długie poszukiwania, poniżej przedstawiamy trzy generatory nazw online, które podadzą Ci kilka gotowych propozycji.

1. Busines name generator (https://businessnamegenerator.com/pl/) – prosty i przyjemny w obsłudze generator. Wystarczy wpisać kilka słów związanych z działalnością i gotowe!

2. Namelix (https://namelix.com/) – działa na podobnej zasadzie do poprzedniego. Wprowadź słowa kluczowe do wyszukiwarki, zaznacz interesującą Cię opcję pokrewieństwa nazwy i stylu i sprawdź wyniki!

3. Name mesh (https://www.namemesh.com/) – w odróżnieniu od poprzednich dwóch generatorów, tutaj od razu widzimy, czy domena z proponowaną nazwą jest dostępna. Warto skorzystać, jeśli planujemy działalność w internecie. 

Zainteresował Ciebie nasz artykuł? Koniecznie odwiedź naszego bloga i poznaj świat marketingu. Jesteśmy agencją marketingową z Poznania i chętnie naprowadzimy Ciebie i Twój biznes na właściwe tory.

case studies

Zobacz więcej ciekawych wpisów

KONSULTACJA Z NASZYM SPECJALISTĄ

Umów się na bezpłatną konsultację​

Chcesz poznać bliżej nasze umiejętności? Chętnie przeprowadzimy dla Ciebie bezpłatny audyt oraz opracujemy indywidualnie dostosowaną propozycję działań marketingowych, które najlepiej odpowiadają potrzebom Twojego biznesu.

Co zyskasz po bezpłatnej konsultacji?
Jak przebiega darmowa konsultacja?
1

Umawiamy się na dogodny termin

2
Przeprowadzamy wstępną rozmowę
3

Wykonujemy raport aktualnych działań

4

Przygotowujemy propozycję działań oraz ofertę

Umów bezpłatną konsultację