Jeśli prowadzisz sklep internetowy to prawdopodobnie spotkałeś się już w tym określeniem, a nawet jeśli jednak nie, to zaraz wszystko dokładnie wyjaśnimy. Zatem, plik produktowy, jest to plik zawierający informacje o produktach dostępnych w ofercie sklepu. Przydaje się on szczególnie w sytuacji, kiedy chcemy skutecznie prowadzić działania reklamowe w sieci wyszukiwania.
Jakie informacje powinien zawierać plik produktowy dla Google Merchant Center
+ nazwa produktu oraz sklepu
+ identyfikator produktu w sklepie
+ opis
+ cenę
+ zdjęcie
+ dostępność
Informacji może być znacznie więcej, w zależności od potrzeb i możliwości, a im więcej informacji, tym skuteczniejsze działania reklamowe. Atrybuty wyżej wymienione stanowią jednak wymaganą bazę, bez której plik produktowy obejść się nie może.
Format pliku produktowego
Sam zbiór informacji na temat oferty produktowej nie wystarczy. Aby można było swobodnie używać feedu produktowego należy zadbać, by miał on odpowiedni format. Najczęściej w tym celu wykorzystywane są formaty CSV oraz XML.
Do czego wykorzystuje się plik produktowy?
Dostępne informacje o produktach w formie pliku najczęściej wykorzystywane są do tworzenia reklam dynamicznych, czyli takich, które dostosowują wyświetlany produkt do konkretnego odbiorcy. Plik produktowy pełni również ważną rolę w przypadku remarketingu, dzięki czemu reklamy produktów mogą „śledzić” danego użytkownika do momentu, gdy ten nie dokona zakupu oglądanego wcześniej asortymentu. Reklama działająca w oparciu o plik produktowy może znacznie podnieść ilość konwersji, dlatego chętnie wykorzystywana jest przez specjalistów od Google Ads.
O czym należy pamiętać tworząc plik produktowy?
Nieodpowiednio przygotowany feed produktowy może skutkować tym, że produkty w reklamach po prostu nie będą się wyświetlać. Brak niezbędnych informacji lub chęć reklamowania asortymentu niezgodnego z polityką Google może sprawić, że działania marketingowe nie będą przynosić oczekiwanych rezultatów, a nadmierne pojawianie się błędów w pliku produktowym, wychwytywane przez Google, skutkować może nawet zablokowaniem konta Merchant Center.
Warto zadbać, aby plik produktowy był zawsze aktualny, by informacje w pliku były zgodne z tymi widniejącymi na stronie internetowej. Plik produktowy można aktualizować ręcznie, jednak nie jest to zbyt efektywna i wygodna opcja. Zazwyczaj, przy wgrywaniu pliku, dostępna jest możliwość automatycznej aktualizacji, która odbywa się najczęściej raz dziennie i jest to najbardziej optymalne rozwiązanie. Teraz już wiesz czym jest plik, natomiast warto dowiedzieć się jak wgrać plik produktowy do Google Merchant Center. Przygotowaliśmy dedykowany materiał na naszego bloga.
Dobrze jest również zwrócić uwagę na to, by opisy produktów były unikatowe, wyróżniające się spośród konkurencji oraz, aby zawierały słowa kluczowe, na które chcesz wyświetlać się swoim klientom. Te działania mogą mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie Twojej strony i tym samym przyciągać do niej więcej osób.
Jeśli masz pytania dotyczące pliku produktowego lub potrzebujesz skutecznej reklamy swojej działalności w sieci skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy Ci się rozwinąć w kampaniach produktowych Google Shopping.